Geplaatst op 1-1-2024 door Fitwinkel
Tafelvoetbal, een spel vol precisie en strategie, draait om meer dan alleen het bewegen van poppetjes op stangen. Om de sfeer gezellig en de wedstrijden soepel te laten verlopen, zijn duidelijke regels belangrijk. Hieronder hebben wij de belangrijkste spelregels van tafelvoetbal samengevat.
Wedstrijd winnen
“Je moet altijd zorgen dat je een doelpunt meer scoort als de tegenstander", aldus Johan Cruijff. Dit geldt ook voor tafelvoetbal. Tijdens de officiële wedstrijden wordt vaak gebruik gemaakt van een aantal doelpunten in plaats van tijd. Het eerste team dat 5 doelpunten scoort, wint hierbij een set. Echter is het veel leuker om hier zelf aanvulling aan te geven. Stem van tevoren af hoeveel doelpunten er moeten worden gescoord om te winnen of hoelang een wedstrijd duurt.
Regels
Aanvang van het spel
Een wedstrijd begint met wat onderhandeling: wie neemt de aftrap, welke kant wordt gekozen, en het innemen van posities. Het is pas echt leuk als iedereen akkoord gaat om te beginnen!
De bal in spel brengen
Bij een aftrap begint de bal onder de middelste pop van de 5-rod (de stang met vijf spelers). De speler speelt de bal naar dezelfde speler van de tegenstander, de tegenstander tikt de bal terug. Hiermee geven beide partijen aan klaar te zijn om het spel te starten.
Bezit en dode bal
Wie de bal heeft, heeft de controle! Een 'dode bal' is wanneer de bal stil ligt en onbereikbaar is. Dan wordt het spel hervat op basis van de situatie. Ligt de bal tussen de 5-rod in, dan begint het spel met een aftrap. Ligt de bal achter de 5-rod, dan gaat de bal naar de dichtstbijzijnde doelman.
Bal buiten het speelveld
Uiteraard wil het weleens gebeuren dat de bal buiten het speelveld wordt gespeeld. In dit geval gaat de bal naar de tegenstander en mag het spel worden hervat bij de keeper van de tegenstander.
Doelpunten
Net zoals bij voetbal moet de bal volledig over de doellijn zijn om deze te tellen als een doelpunt.
Draaien
Je ziet vaak dat er een harde zwaai wordt gegeven aan de stang om de bal kracht mee te geven. Echter is verder draaien dan 360 graden niet toegestaan.
Contact met de Wand en Pauzes voor Overtredingen
De regels over contact tussen de bal, de stangen en de wand zijn er om het spel eerlijk te houden. En als er een overtreding is, wordt er even gepauzeerd voor de juiste afhandeling.
Wisselen
Tijd voor een tactische aanpassing? Wisselen van plek tijdens tafelvoetbal is toegestaan. Echter mag dit alleen tussen de sets.
Tijdslimiet
Tijdrekken is iets wat in veel spellen gebeurt. Om dit bij tafelvoetbal te voorkomen is er een tijdslimiet voor het aantal seconden dat de bal bij een bepaalde stang mag worden gehouden. Voor de eerder genoemde 5-rod is dit 10 seconden. Voor de overige stangen geldt een limiet van 15 seconden.
Hinder
Om het spel eerlijk te laten verlopen zijn vormen van hinder uiteraard niet toegestaan. Denk hierbij aan het bewegen van de tafel, het trekken aan de stangen en blazen.
Time-out
Elk team heeft het recht om twee keer tijdens de wedstrijd een time-out aan te vragen. Om het spel eerlijk te houden mag een time-out alleen worden ingezet wanneer je in balbezit bent.
Straffen
Er zijn veel verschillende soorten straffen. Alle straffen worden door ITSF toegelicht op hun website. Om het gemakkelijk te houden kiezen wij de meest voorkomende straf. De eerste 2 keer na een overtreding krijgt de tegenstander de bal bij de 5-rod. Bij de derde overtreding gaat de bal naar de stip. De tegenstander krijgt een penalty. Deze mag worden genomen door een speler van de 3-rod.
Nu we de belangrijkste regels op een rijtje hebben gezet, ben je klaar voor de aftrap. Heb je nog geen voetbaltafel? Scoor er een bij Fitwinkel! Fitwinkel beschikt over enkele professionele voetbaltafels van het merk Garlando. Bekijk ons assortiment en breng het stadion naar jou toe!
Voorgestelde producten